7 Mayıs 2023 Pazar

Hüküm verme yetkisine sahip değilim. Ancak ben bu hususta kitaplarda yazanları paylaşayım, siz de okuyup akledin..

 Bazı arkadaşlarım sormuşlar, bir Müslümanın kilise inşa etmesi veya tamir ettirmesinin sonra da besmele ile açmasının hükmü nedir? Diye.

Hüküm verme yetkisine sahip değilim. Ancak ben bu hususta kitaplarda yazanları paylaşayım, siz de okuyup akledin..
Müslümanlara ait memleketlerin hiçbir yerinde İslam hukukuna göre kilise veya havra inşa edilmesi hiçbir surette caiz değildir.
Buna sebep olanların ve bu gibi yerlerde işçi olarak çalışanların mürted olma (dinden çıkma) tehlikesiyle karşı karşıya olacakları açıkça belirtilmektedir.
Mısır’da Şeyh ül-İslam Muhammed Halil Efendi tarafından kaleme alınan “El Feteva yül-Halili” adlı eserde kısaca şu ifadelere yer verilir;
Ehl-i sünnet imamı İmam-ı Eş’arı rh. şöyle der:
“Küfrü murad etmek küfürdür. Kiliseyi yapmak küfürdür. Zira orada Allah’a kâfirlik edilir. Kiliseyi yapan kimse küfrü murad etmiş olur.”[Tevassut, el-İktisad]
Burada yapanlardan maksat, bu hususta emir veren yardımcı olan ve buna razı olanların tamamıdır. Yani hepside bu kayda girmektedir diye kaydetmekte ve kilise yapmanın en büyük günah ve tehlikedir.
Bunu yapanlar hangi yüzle Resulullah (s.a.v.) Efendimizin huzuruna çıkacaklarını düşünmeleri gerekir.
Hanefi Fıkhı’nın meşhur kitabı olan İbn-i Abidin’de şu görüşlere yer verilmiştir:
İmam-ı Subki'den rh. naklen, kilisenin inşasının caiz olmadığı, bunun İslam-ı ve Müslümanları hafife almak ve Müslümanların onur ve şevketlerini kırmak, küfre ve küfür ehline yardımcı olmak anlamına gelir.
Aynı eser, Şurrun bilali’den yaptığı bir alıntı ile de sultanın yani devlet başkanının buna müsaade etmesinin ve Müslüman bir işçinin bu gibi yerlerde çalışmasının helal olmadığını, buna razı olmanın küfre razı olmak manasına geleceğinden küfre razı olmak ise küfür dedikten sonra Müslüman memleketlerde kiliselerin inşasının yasak olduğuna dair her dört mezheb imamlarının ittifak halinde olduğunu kaydetmektedir.
Şafii kaynaklarından Minhac’ın şerh-i olan Cemel'de, yine Muğnil Muhtac'da buralara yardımcı olmanın caiz olmadığı ve Hz.Ömer Efendimizin Şam Hıristiyanlarına kilise yapmama, tamir etmeme şartını koştuğunu ve mevcut sahabelerden hiçbiri muhalefet etmediği için bu konuda icma olduğu ifade edilir.
Yine Hanefi eserlerinden olan Cevhere'de,
Şafii eserlerinden olan Nihaye er-Remel'de,
Hanbelî Mezhebinde meşhur İbn-i Kuddame, El-Muğni’de,
Hiç bir müctehidin buna cevaz vermediğini, bunu yapanların büyük vebale gireceğini söylemişlerdir.
Özetle;.
Hiç bir Müctehid buna cevaz vermemiş, sadece "İslam'ın güncellenmesi gerektiğini" ifade edenler bu hususta tamir etmekle kalmamış bizzat Besmele ile açılışını da kendisi yapmıştır

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder